Wydawanie książek nie jest tak skomplikowane jakby się wydawało.
Nie mówię tu o pisaniu, bo pewnie niektórzy maja lekkie pióro i są w stanie napisać książkę nawet w jeden dzień, innym … tak jak mi … zajmuje to lata świetlne.

KTO PISZE KSIĄŻKI?

Można by powiedzieć, że każdy. Pewnie łatwiej byłoby zapytać, kto nie pisze?
Ale po co? Po co mi własna książka i co mi da jej napisanie i wydanie?
Powody są różne: jedni dzielą się wiedzą ekspercką, inni chcą zarobić miliony, biznes, samorealizacja, dochód pasywny… Każdy z nas ma inny cel.

Dlatego zanim napiszesz książkę, Odpowiedz sobie na ważne pytania:

Dla kogo jest ta książka?
Co zyskasz wydając swoją książkę?
Dlaczego chcesz wydać książkę?
Czy Twoja książka jest Twoim (Twojego biznesu) produktem reklamowym?
Czy to książka ekspercka ?
Czy będzie Twoją wizytówką firmową?
Czy jest związana z Twoją pracą i prezentuje Twoją specjalizację?
Czy masz społeczność do której kierujesz książkę?
Czy masz stronę www, fanpage lub sklep internetowy?
Czy Twój biznes jest online, stacjonarny, globalny, lokalny …?

A może to beletrystyka, Twoje hobby nie mające nic wspólnego z Twoją pracą. Może piszesz wiersze, opowiadania, bajki itp. Może chcesz wydać album z Twoich podróży, książkę kulinarną…

Odpowiedź na te pytania pomoże Ci podjąć decyzję, czy wydawać książkę samemu, czy w wydawnictwie.

Teraz więcej szczegółów…

Wydać książkę możemy na 3 sposoby:

1. Wydawnictwo

Jeśli masz pomysł na książkę i nie wiesz jak ją wydać lub zwyczajnie brakuje Ci funduszy to jest jedna z opcji. Czyli … zgłaszasz się do wydawnictwa mniejszego lub większego, prezentujesz im swoją koncepcję. Wydawca jest zachwycony Twoją książką i zaciera rączki, bo to będzie bestseller. W jednym miejscu załatwisz wszystko. Projekt graficzny okładki. Łamanie i skład całej publikacji. Druk. Promocję. Sprzedaż i dystrybucję. Dostaniesz X egzemplarzy dla siebie oraz średnio 10-15% od ceny książki. Bestseller z milionowym nakładem to biznes bardzo dobry. Bestseller z nakładem 1000 egzemplarzy … policz sobie. Szału nie będzie. Płatność też błyskawiczna nie jest, bo często wydawnictwa płacą dopiero po otrzymaniu raportów sprzedaży. Więc musisz poczekać. Ale jest jedna ważna sprawa – wydawnictwo zapewni Ci dobrą reklamę. Jeśli nie zależy Ci na zysku, a chcesz dotrzeć do szerokiego grona odbiorców i być może poza Empikiem Twoja książka jeszcze znajdzie się na półkach w Tesco, poczcie i kioskach Ruchu. To idź tą drogą.

Istnieją też wydawnictwa mniejsze, którym zależy, aby przyciągnąć do siebie autorów, wówczas masz większe szanse na lepsze warunki finansowe. Sprawdź to!

2. Crowdfunding czyli tzw. finansowanie społecznościowe. 

Zbieranie kapitału finansowego przez społeczność wirtualna (i nie tylko), która w ten sposób wspiera pomysłodawcę. W zamian za to darczyńca otrzymuje produkty, usługi, bonusy. Krótko i na temat. Masz książkę i zbierasz pieniądze na całkowity proces jej wydania. Zbierasz kasę (określoną kwotę w określonym czasie) za którą finansujesz projekt, druk i dystrybucję swojej książki. W zamian za to darczyńcy dostają egzemplarze Twojej książki i tu zapewne osoba wpłacająca 10 zł, a osoba wpłacająca 10 tysięcy złotych nie może dostać po jednym egzemplarzu. Crowdfunding to bardzo szeroki temat i tu po szczegóły odsyłam na stronę http://crowdfunding.pl/

3. Self-publishing czyli wydawanie książki na własną rękę 

Poza napisaniem książki, potrzebujesz załatwić kilka spraw:

  • Korekta.
  • Projekt graficzny okładki.
  • Makieta i skład publikacji.
  • Zarejestrowanie się na stronie biblioteki, żeby uzyskać ISBN. To usługa bezpłatna.
  • Druk książki.
  • Materiały promcyjne, ulotki, rollup, zakładki do książek, banery internetowe itp.
  • LandingPage, sklep online, płatności, logistyka…
  • Promocja i sprzedaż.

Zła wiadomość jest taka, że musisz za to zapłacić, ale zysk ze sprzedaży jest w 100% Twój.

Polecam do pobrania DARMOWĄ Check-listę. Etapy Self-publishingu. [TUTAJ]

Autor: Katarzyna Buk
www.27pixeli.com