Słowo blurb powstało w 1907 r., a jego autorem jest Amerykanin, humorysta, Gelett Burgess.

BLURB – rekomendacja, krótkie streszczenie utworu, notatka reklamowa (wydawnicza). Znajduje się na tylnej okładce. Powinien zawierać wszelkie informacje, które w 100% najlepiej zaprezentują książkę czytelnikom. Blurb jest krótki, zwięzły i ma jedno podstawowe zadanie: zaciekawić / zaintrygować czytelnika. W krajach anglojęzycznych „blurb” jest głównie kojarzony z pochwałami od innych autorów lub osób znanych. 

Przykład:
„Zapamiętajcie to nazwisko. Katarzyna Bonda została właśnie królową polskiego kryminału”. Z. Miłoszewski

Poświęć trochę czasu na napisanie dobrego tekstu. Odwiedź najbliższą księgarnie / bibliotekę i porównaj blurb w innych książkach. To powinno pomóc Ci zrozumieć czego czytelnicy szukają i o czym piszą inni. 

Trzy ważne aspekty o których należy pamietać pisząc blurb:

1. Nie używaj skomplikowanej, specjalistycznej terminologii. Pisz w języku laika, wówczas zagwarantujesz sobie dotarcie do szerokiego grona czytelników, a Twój blurb i przekaz będzie dla wszystkich zrozumiały nie zależnie od miejsca i czasu.

2. Pisz krótko i zwięźle. Dziś większość ludzi nie ma czasu ani cierpliwości na czytanie całostronicowych opisów. Dlatego aby wzbudzić zainteresowanie czytelnika wystarczy dobry, intrygujący blurb.

3. Blurb może opowiadać historię lub Twoja historia może zaczynać się od blurb’u. Pamiętaj, to nie tylko zwykły tekst na okładce. To są ważne słowa, które mogą wywrzeć trwałe wrażenie na czytelniku.

ps. Aby lepiej zrozumieć czego potrzebuje Twój czytelnik i kim jest, polecam Ci zerknąć na str. 42 książki “Proste wydanie” i spróbuj w kilku prostych krokach opisać swojego idealnego czytelnika.

Powodzenia!
Katarzyna Buk